Teknisk Support
Denna sida är för kunder som har problem med en produkt de har köpt.
Om du inte har en produkt och vill ha råd eller svar på tekniska frågor
så använd gärna vårt formulär
för råd.
Innan du kontaktar Teknisk Support.....
- Var snäll och kontrollera att du använder senaste versionen av
program eftersom inte all vår personal är insatt i äldre versioner
av programmen. Den senaste programvaran och drivrutinerna finns alltid på
ladda ned program. Du kan kontrollera din version
av program genom att välja Hjälp/Om i programmet när du kör
det.
- Var snäll och använd Hjälp texterna som medföljer ditt
program. De innehåller flera hundra sidor med information och råd.
- Titta gärna också i vår "Top Ten" frågor
och svar nedan. Om du inte får svar på dina frågor på
detta sätt ber vi att du följer instruktionerna längst ned
på denna sida.
Vanliga tekniska frågor och svar...
PicoScope
- Jag har problem med installation under Windows NT / Win 2000
För att kunna installera programmet under NT/2000 måste du
logga in som administratör eller ha administratörprivilegier. Kontrollera
med hjälpfilen från teknisk support för ytterligare detaljer.
- PicoScope uppdateras långsamt (vanligen ett problem med ADC200/212/216
produkter)
Den vanligaste orsaken är att PicoScope väntar på att triggervillkoret
skall uppfyllas. Sätt trigger till Ingen och se om uppdateringshastigheten
ökar. Kontrollera också din tidbas - om du har valt 100ms/div tar
det 1 sekund att samla in data. Om inget av detta är problemet, försök
att gå in i din PC BIOS och kontrollera att parallelporten är satt
till SPP eller "output only and not ECP, EPP or bi-directional".
- När jag använder ADC-100 får jag en liten, distorderad
vågform.
ADC-100 kräver en helt IBM- (centronics) kompatibel parallellport. Sedan
ADC-100 konstruerades, har flera nya typer av parallelportar tilllkommit och
inte alla av dessa är kompatibla. För att lösa problemet levereras
alla ADC-100 med en liten adapter som måste anslutas mellan ADC-100
och parallelporten på datorer med sådana portar.
Märk: detta påverkar enbart ADC-100, alla andra parallelportsprodukter
behöver inte adapter.
- Bug i PicoScope vid användning av egna mätområden.
När man t.ex försöker att använda en 60 Amp strömtång
går inte det att göra via "Inställningar/Egna områden".
Pico Technology håller på att ta fram en ny version med denna
bugg tillrättad. 2002-09-02. RoL
PicoLog
- Picolog för Windows går bara att använda i DEMO mod eller
rapporterar felaktigt serienummer
Kontrollera datum på din PC, om det är felaktigt kan det orsaka
problem med PicoLog.
- Tidsformat är inte valbart, numerisk/tid från start/timme/datum
tidfunktionerna är gråa och satta till numeriska värden
- Denna funktion är enbart tillgänglig vid datainsamling under långa
tidsperioder och inte när man använder loggning i sk. "fast
block mode".
- PicoLog krachar vid inladdning
Det är möjligt att inställningsfilen har blivit förstörd,
tag bort filen "recorder.pls" i installationsmappen, normalt "pico".
Nästa gång PicoLog laddas in sker det utan inställninga som
kan orsaka problemet.
- Kan jag använda fler än en produkt samtidigt på PC'n?
(te.x en TC-08 för temperaturmätningar och en ADC-16 för spänningsmätning)
PicoLog för Windows stöder flera enheter samtidigt på en PC.
Varje enhet måste ha sin egen parallel- eller serieport. Om du inte
har tillräckligt med portar på din PC säljer vi instickskort
med dubbla parallell- eller serieportar.
-
- Värdena på min TC-08 är ostabila
Detta beror vanligen på jordloopar. Se vår termoelement
applikationsnot för flera råd
Allmäna råd
- Vad är minimikraven på min PC för användning av
Pico's produkter?
För Windows: en IBM 486 kompatibel PC med minst 4Mb RAM.
För DOS: en IBM 386 kompatibel PC med DOS V3.0 eller högre
Märk, DrDAQ kan bara anvädas under Windows
- Jag har skrivit ett program på min PC och använt de medlevererade
drivrutinerna, men när jag för över mitt program till en annan
PC fungerar inte programmet
Drivrutinerna kräver en systemdrivrutin nämnd pico.386, pico.vxd
eller pico.sys. Titta i filen för teknisk hjälp under "Installering
av system driver" för detaljer.
Om det inte finns svar på dina problem ovan kan du skicka
e-post där du beskriver dina problem. Du får ett svar per e-post,
vanligen inom 24 timmar.